Harmonizuj, improwizuj, wariuj! – pakiet złoty

Lista życzeń Udostępnij
Udostępnij kurs
Odnośnik strony
Udostępnij w mediach społecznościowych

O kursie

Harmonizuj, improwizuj, wariuj!

Kurs nauczy Cię jak w praktyczny sposób harmonizować melodię, czyli samodzielnie dobrać akompaniament. Na tej podstawie przedstawiona zostaje także swobodna improwizacja i połączenie: harmonizacja + improwizacja = wariacja.

Pakiet złoty oprócz 3 masterclassów Zuzanny i Macieja Batorów dotyczących konserwacji instrumentu, występów scenicznych oraz tworzenia muzycznych inicjatyw w swoim otoczeniu (szczegółowe opisy poniżej) zawiera także: masterclassy o registracji, konsultacje indywidualne (maksymalnie 4 utwory) oraz 4h „lekcji stylu”.

Program kursu:

0. BHP PRACY – kilka słów o używaniu palców, dłoni, ręki. Żeby nie bolało i łatwo się wciskało klawisze.

1. Konsonans – to podstawowy element harmonii. Przykłady z pierwszej lekcji to elementarne odruchy, które później powtarzają się w większości dzieł muzycznych.

2. Dysonans – współbrzmienia zgodne i fałszywe (konsonans i dysonans). Ich naprzemienność sprawia, iż muzyka staje się pełna napięcia.

3. Akord – trójdźwięk w postaci tercjowej, czyli nowy konsonans.

4. Dur-moll – modalizm i tonalizm: przykłady kilku elementów popularnego systemu muzycznego z wykorzystaniem omówionych wcześniej akordów i ich wzajemnego położenia.

5. Aplikatura i podsumowanie – słowo o palcach i numeracji (aplikaturze – sposobie zastosowania poszczególnych palców)

6. „Niebiańskie harmonie” – czyli akordy o minimum czterech różnych dźwiękach. Współbrzmienia, które tworzą zagadkowy nastrój, szczególnie sugestywny w wielkiej przestrzeni.

7. „Niebiańskie klimaty” – ciąg dalszy opowieści o akordach, jeszcze więcej sposobów ich zastosowania i wariacji na temat akordów.

8. Gdzie zaczyna się muzyka (przygrywka) – harmonia i melodia przedstawione użyte dla pierwszych kroków w swobodnej improwizacji.

9. Gdzie zaczyna się muzyka (melodia do pokolorowania) – jak prosta melodia może stać się dynamiczna?

10. Gdzie zaczyna się muzyka (akompaniament) – propozycje urozmaicenia głosów towarzyszących, dzięki temu akompaniament zostaje przekształcony w pełnowartościowy element muzyczny.

11. Gdzie zaczyna się muzyka, forma /a może strategia?/ – każdy detal, każda nuta mogą być źródłem nowej muzyki.

12. Gdzie zaczyna się muzyka (coś z niczego); powtórka – nowe akordy, brzmienia „obce”, gama i harmonia.

13. Egzemplifikacja muzyczna, czyli „gdzie dać co?” – kilka propozycji harmonii i ich zastosowania w melodiach.

14. Akordy – omówienie sposobów tworzenia podstawowych akordów /trójdźwięków/. Przedstawienie wiedzy o akordach w możliwie intuicyjny sposób.

15. Faktura i jej nieograniczone możliwości – jak zacząć przeplatać melodię, harmonię i rytmy by zwiększać możliwości muzyczne.

16. Faktura, progresja – szablon muzyczny, który współbrzmi z melodią i całkiem niezależnie.

17. Faktura: progresja; chromatyka; stały bas; stała harmonia – gama chromatyczna i progresja służące jako schematy uniwersalne dla większości kompozytorów i improwizatorów.

18. Postludium, a właściwie fantazja: rytm, charakter, zaskoczenie, powtórka i… koniec – jak zebrać we fragmenty, a potem całości muzyczne przedstawione dotychczas harmonie i melodie.

19. Postludium, a właściwie fantazja: rytm, charakter, zaskoczenie, powtórka i… koniec, część 2 – jak zebrać we fragmenty, a potem całości muzyczne przedstawione dotychczas harmonie i melodie.

20. Rapsodia, recytatyw, toccata, finał, coda – szybkie i gwałtowne motywy muzyczne użyte do tworzenia dynamicznych utworów.

MASTERCLASS I: Występy publiczne i pewność siebie – jak nie bać się krytyki, jak radzić sobie z hejtem – Zuzanna Bator

MASTERCLASS II: Jak organizować wydarzenia wokół organów / Jak rozwinąć życie muzyczne parafii – Zuzanna i Maciej Batorowie

MASTERCLASS III: Jak organy w dobrym stanie utrzymywać, reparacye i strojenie ich samemu uskuteczniać – Idea A. Sapalskiego w XXI wieku. – Maciej Bator

MASTERCLASS IV: Organy – jak ich używać? Registracja na każdą okazję. – Maciej Bator

MASTERCLASS V: KONSULTACJE INDYWIDUALNE – interpretacja literatury organowej – Ty przesyłasz nam nagrania swoich wykonań wybranych przez Ciebie kompozycji – my odpowiadamy w formie video nagranego specjalnie dla Ciebie. (maksymalnie 4 kompozycje)

MASTERCLASS VI: LEKCJE STYLU – kompozytorzy i ich technika/stylistyka do zastosowania według własnych potrzeb (m.in. styl Mikołaja z Krakowa, J.S. Bacha, C. Francka, O. Messiaena) – 4 lekcje – Maciej Bator

Pokaż więcej

Zawartość kursu

Na dobry początek

  • Lekcja 0. – BHP pracy
    15:37

MODUŁ I: Na początku było współbrzmienie

MODUŁ II: Klasyczna harmonizacja pieśni kościelnych

MODUŁ III: Współbrzmienia nie z tej ziemi

MODUŁ IV: PRZYGRYWKA – podstawa muzyki organowej

MODUŁ V: Improwizacja tu i teraz

MODUŁ VI: Wstrząsające postludia

MASTERCLASSY

LEKCJE STYLU – kompozytorzy i ich technika/stylistyka do zastosowania według własnych potrzeb

Oceny i recenzje uczniów

Brak recenzji
Brak recenzji

Want to receive push notifications for all major on-site activities?