Harmonizuj, Improwizuj, Wariuj! – pakiet srebrny
O kursie
Harmonizuj, improwizuj, wariuj!
Kurs nauczy Cię jak w praktyczny sposób harmonizować melodię, czyli samodzielnie dobrać akompaniament. Na tej podstawie przedstawiona zostaje także swobodna improwizacja i połączenie: harmonizacja + improwizacja = wariacja.
Pakiet srebrny został rozszerzony o 3 masterclassy Zuzanny i Macieja Batorów dotyczące konserwacji instrumentu, występów scenicznych oraz tworzenia muzycznych inicjatyw w swoim otoczeniu (szczegółowe opisy poniżej).
Program kursu:
0. BHP PRACY – kilka słów o używaniu palców, dłoni, ręki. Żeby nie bolało i łatwo się wciskało klawisze.
1. Konsonans – to podstawowy element harmonii. Przykłady z pierwszej lekcji to elementarne odruchy, które później powtarzają się w większości dzieł muzycznych.
2. Dysonans – współbrzmienia zgodne i fałszywe (konsonans i dysonans). Ich naprzemienność sprawia, iż muzyka staje się pełna napięcia.
3. Akord – trójdźwięk w postaci tercjowej, czyli nowy konsonans.
4. Dur-moll – modalizm i tonalizm: przykłady kilku elementów popularnego systemu muzycznego z wykorzystaniem omówionych wcześniej akordów i ich wzajemnego położenia.
5. Aplikatura i podsumowanie – słowo o palcach i numeracji (aplikaturze – sposobie zastosowania poszczególnych palców)
6. „Niebiańskie harmonie” – czyli akordy o minimum czterech różnych dźwiękach. Współbrzmienia, które tworzą zagadkowy nastrój, szczególnie sugestywny w wielkiej przestrzeni.
7. „Niebiańskie klimaty” – ciąg dalszy opowieści o akordach, jeszcze więcej sposobów ich zastosowania i wariacji na temat akordów.
8. Gdzie zaczyna się muzyka (przygrywka) – harmonia i melodia przedstawione użyte dla pierwszych kroków w swobodnej improwizacji.
9. Gdzie zaczyna się muzyka (melodia do pokolorowania) – jak prosta melodia może stać się dynamiczna?
10. Gdzie zaczyna się muzyka (akompaniament) – propozycje urozmaicenia głosów towarzyszących, dzięki temu akompaniament zostaje przekształcony w pełnowartościowy element muzyczny.
11. Gdzie zaczyna się muzyka, forma /a może strategia?/ – każdy detal, każda nuta mogą być źródłem nowej muzyki.
12. Gdzie zaczyna się muzyka (coś z niczego); powtórka – nowe akordy, brzmienia „obce”, gama i harmonia.
13. Egzemplifikacja muzyczna, czyli „gdzie dać co?” – kilka propozycji harmonii i ich zastosowania w melodiach.
14. Akordy – omówienie sposobów tworzenia podstawowych akordów /trójdźwięków/. Przedstawienie wiedzy o akordach w możliwie intuicyjny sposób.
15. Faktura i jej nieograniczone możliwości – jak zacząć przeplatać melodię, harmonię i rytmy by zwiększać możliwości muzyczne.
16. Faktura, progresja – szablon muzyczny, który współbrzmi z melodią i całkiem niezależnie.
17. Faktura: progresja; chromatyka; stały bas; stała harmonia – gama chromatyczna i progresja służące jako schematy uniwersalne dla większości kompozytorów i improwizatorów.
18. Postludium, a właściwie fantazja: rytm, charakter, zaskoczenie, powtórka i… koniec – jak zebrać we fragmenty, a potem całości muzyczne przedstawione dotychczas harmonie i melodie.
19. Postludium, a właściwie fantazja: rytm, charakter, zaskoczenie, powtórka i… koniec, część 2 – jak zebrać we fragmenty, a potem całości muzyczne przedstawione dotychczas harmonie i melodie.
20. Rapsodia, recytatyw, toccata, finał, coda – szybkie i gwałtowne motywy muzyczne użyte do tworzenia dynamicznych utworów.
MASTERCLASS I: Występy publiczne i pewność siebie – jak nie bać się krytyki, jak radzić sobie z hejtem – Zuzanna Bator
MASTERCLASS II: Jak organizować wydarzenia wokół organów / Jak rozwinąć życie muzyczne parafii – Zuzanna i Maciej Batorowie
MASTERCLASS III: Jak organy w dobrym stanie utrzymywać, reparacye i strojenie ich samemu uskuteczniać – Idea A. Sapalskiego w XXI wieku. – Maciej Bator
Zawartość kursu
Na dobry początek
-
Lekcja 0. – BHP pracy
15:36